Activiteiten 2020

Hier vind je  binnenkort het jaarprogramma voor 2020 onder voorbehoud van eventuele wijzigingen.

Neem daarom regelmatig een kijkje op deze website.

datum plaats tijd

programma

Programma volgt

Activiteiten met een * zijn alleen voor leden.

Elke dinsdagochtend is er inloopochtend. Deze heeft elke eerste dinsdag van de maand een bepaald thema.

Rundje Heitse

Een wandeling door Heitse met een gids van de Heemkundevereniging.

Dat kan een leuk idee zijn voor tijdens een dagje uit met familie of vrienden.

De prijs per groep van maximaal 15 deelnemers is €25.

Klik op de flyer om hem te lezen.

Fietstocht langs kapellen en kruisen in Heitse

Een fietstocht langs kapellen en kruisen in Heitse, onder leiding van gidsen van de Heemkundevereniging.

Ook dit behoort tot de mogelijkheden.

Klik op de foto voor meer info.

De prijs per groep van maximaal 15 deelnemers is €25.

Klik op de flyer om hem te lezen.

Activiteiten in het verleden

Geslaagde HVH-natuurwandeling op 12 oktober 2019

Met 24 belangstellende HVH-leden wandelde gids Jan van Horne op zaterdagmorgen 12 oktober onder fraaie weersomstandigheden vanaf de Busjop naar landgoed de Bedelaar. Onderweg werd herhaaldelijk gestopt en verteld bij opmerkelijke plaatsen zoals bij de grafheuvels bij de Busjop. Ook was er veel aandacht voor de gevolgen voor de natuur van de langdurige droogte. Tijdens deze drie uur durende themawandeling waarbij landgoed de Bedelaar werd bezocht, werd natuurlijk besproken welke invloed de acties van professor Dubois op de omgeving hadden gehad.

Dubois, die zich miskend voelde omdat de door hem gevonden missing link niet door iedereen erkend werd, wilde op zijn eigen landgoed semi exotische natuur creëren. Van zijn experimenten getuigen nog diverse bouwwerken zoals de ijskelder en de vleermuizen- en uilentoren. Gids Jan van Horne wist iedereen van het begin tot het einde met gedetailleerde wetenswaardigheden en anekdotes te boeien. Kortom een geslaagde activiteit.

HVH-wandeling in natuurgebied Waterbloem op 12 mei 2019

Op zondagmorgen 12 mei gingen bijna 30 HVH-leden met natuurgids Leo Verschueren wandelen in het natuurgebied Waterbloem bij Heibloem. Hoewel dit gebied vlakbij Heythuysen ligt, waren velen er nog nooit geweest. Tijdens de twee uur durende wandeling  vertelde Leo over de ontstaansgeschiedenis, de naamgeving, de typische flora en fauna en over de diverse waterlopen in dit gebied.  Ook aan de welgestelde grootgrondbezitters werd aandacht besteed. Tijdens de pauze trakteerde Leo traditiegetrouw zijn aandachtige toehoorders op een zelfgebrouwen drankje. Voor diegenen die er niet bij waren; het gebied is voor iedereen prima te belopen via het knooppunten wandelnetwerk, alleen zal gids Leo er dan niet zijn. De foto's  geven een impressie van deze activiteit.

Lezing over archeologie door Dion Stoop, januari 2018

Avondwandeling in Neeritter, juni 2017