Avondwandeling in Neeritter

Ieder jaar krijgen de leden van HVH de mogelijkheid om in verenigingsverband een van onze omliggende dorpen onder leiding van een gids te verkennen.

Na een zeer geslaagde avond in Neer afgelopen jaar was dit jaar de keuze op het grensdorp Neeritter gevallen. Ongeveer 40 leden hadden zich voor deze excursie die op maandagavond 12 juni jl. plaatsvond aangemeld.

Om exact 19.00 uur werden de leden van HVH door de voorzitter van de heemkundevereniging van Neeritter op het plein in het centrum van Neeritter verwelkomd waarna we gezamenlijk naar de kerk van het dorp liepen. Hier kregen we als eerste uitleg over de bouwmaterialen waarmee met name de eeuwenoude kerktoren met daarbovenop “de peperbus” gebouwd was. Vervolgens kregen we in de kerk wetenswaardigheden te horen over de bouw van de kerk en over het interieur.

Er werd o.a. aandacht besteed aan de fresco’s, het orgel en aan de diverse beelden.

Hierna werden de deelnemers opgesplitst in twee groepen en op deze manier werd onder leiding van twee gidsen Neeritter verkend. Bij  een aantal historische panden o.a. de molens en het kasteel kregen we veel achtergrondinformatie waarbij de  bewogen geschiedenis van Neeritter- dat bij de afscheiding van België twee derde van zijn grondgebied kwijtraakte - als een rode draad door het verhaal van de gidsen liep. Heel apart waren ook de oude wallen en de “valderen”; de oude toegangspoorten tot het dorp.  Natuurlijk werd er niet voorbijgegaan aan de belangrijke rol die Neeritter als grensdorp speelde als “doorgangsplaats” voor o.a. geallieerde vliegtuigbemanningen en ook de plaatselijke trots “VERITAS” bleef niet ongenoemd,

Kortom mede door het mooie weer een geslaagde en zondermeer boeiende activiteit. Jammer dat de horeca in Neeritter op maandagavond gesloten was want anders waren de HVH-leden ongetwijfeld nog wat later naar huis gegaan.

Pieter Knippenberg