Enkele activiteiten in 2014

Wandeling Beijlshof

Op zondag 11 mei verzamelde zich een groep leden van de Heemkundevereniging Heitse zich bij de Busjop om onder leiding van gids Leo Verschueren de omgeving van Beijlshof te verkennen. Hoewel de weersvooruitzichten niet al te best waren slaagde Leo er in ons tussen de buien door te loodsen en kon de wandeling droog worden afgelegd. Het werd een buitengewoon interessante tocht. Gedurende drie uur vertelde Leo ons over ontstaan, historie en actualiteit. Vrijwel alles kwam aan bod: het ontstaan van het landschap, bewoning in de prehistorie, flora, fauna en deelnemers kregen zelfs gelegenheid de omgeving te “proeven” door middel van een door Leo zelf gefabriceerde kruidendrank op basis van vlierbessen. Al met al een buitengewoon geslaagde en interessante wandeling waardoor we onze eigen woonomgeving beter hebben leren kennen.

Excursie Rolduc op zondag 18 mei

Voor de excursie naar Rolduc hadden 32 deelnemers aangemeld. Met eigen vervoer werd er naar het ruim 900 jaar oude kloostercomplex in Kerkrade gereden. Aldaar aangekomen werden we door twee gidsen ontvangen. Deze lieten ons deelgenoot maken met de ontstaansgeschiedenis en historie waarin de perioden van voorspoed, oorlogen en moeilijke jaren uitvoerig aan bod kwamen. De bouwkundige staat waarbij restauraties en verbouwingen zorgvuldig zijn uitgevoerd maakte veel indruk op de deelnemers van deze excursie. De crypte uit de beginperiode, de in rococo uitgevoerde bibliotheek en de bisschopskamer waren de moeite waard om van hun geschiedenis kennis te nemen. De gidsen hebben op een voortreffelijke manier gezorgd dat deze excursie zeer geslaagd genoemd mag worden.

Met een gezellige nazit op het terras bij stralend weer werd deze middag met voldoening afgesloten.

De uitleg bij de ontvangst bij de hoofdingang van Rolduc

Kruisversiering

Een oude traditie om tijdens de passietijd de wegkruisen met een krans te versieren is door de Heemkundevereniging weer nieuw leven ingeblazen. In 2013 werd een begin gemaakt met twee kruisversieringen. Dit jaar zijn door een groep dames en heren van de Heemkundevereniging zes kransen vervaardigd van buxus en coniferengroen versierd met witte en gele rozen. Deze zijn in de goede week aangebracht op kruisen bij de Kreppel, bij boerderij Op de Drinck, Het Kerrekruis, Op de Bos, Kouk, en Prins Bisschoplaan.