De Bössel

Kerkrazzia 1944

Jo Bemelmans vertelt het verhaal van zijn vader

Heemkundevereniging Heitse heeft een extra editie van de Bössel uitgebracht. Het gaat over de grote kerkrazzia van 8 oktober 1944 die in geheel Midden-en Noord-Limburg plaatsvond. Jo Bemelmans vertelt het verhaal van zijn vader Piet Bemelmans vanaf de dag dat zijn vader werd opgepakt in de kerk van Heythuysen totdat hij in eind april 1945 weer terugkeert in Heythuysen. De opgepakte mensen in de kerken moesten in Duitsland dwangarbeid gaan verrichten voor de Duitse bezetter aan de Westwall of Siegfriedlinie. De omstandigheden waaronder dit gebeurde waren erbarmelijk. Zoon Jo Bemelmans kon dit verhaal optekenen aan de hand van het dagboek dat zijn vader in een kleine agenda had bijgehouden en door krantenknipsels en documenten uit die tijd die zijn vader bewaard had. En het mooie van dit verhaal van Piet Bemelmans is dat het niet ophoudt na thuiskomst van Piet Bemelmans op 30 april 1945.

Hij hield ook na de oorlog alles nauwgezet bij wat verband hield met de deportatie in 1944 naar Duitsland. Hij beschrijft onder andere de afhandeling voor de vergoeding van de oorlogsschade, het feest wat er gehouden werd na terugkomst in het dorp. De kerkrazzia-gangers of gedeporteerden spreken af ieder jaar op bedevaart te gaan naar Kapel in’ t Zand in Roermond. Ook is er na de oorlog contact met een Duitse bewaker van de gedeporteerden die aan de goede kant stond. Er vindt in 1947 zelfs een reünie plaats van oud-gedeporteerden in Helden waar mensen naartoe komen uit heel Midden-Limburg.

Verder gaat men terug naar Viersen, de stad waar men dwangarbeid heeft moeten verrichten. Ze worden hiervoor uitgenodigd door het kerk- en stadsbestuur van Viersen om de plechtige inwijding mee te vieren van de Remigiuskerk die in de oorlog helemaal verwoest was. Zelfs vindt er nog een Rome-reis plaats van een aantal gedeporteerden. Een bijzonder verhaal dus wat niet ophoudt na terugkomst in april 1945 uit Duitsland. Ook is er een namenlijst van gedeporteerden uit Heythuysen.

De vele foto’s en documenten die het verhaal visualiseren maken deze Bössel tot een zeer attractieve uitgave. De extra editie bevat 58 bladzijden, een normale editie 32.

Vanwege de sluiting van de niet-essentiële winkels door de corona lockdown tot en met 19 januari is deze extra editie voorlopig niet beschikbaar. Zoals het er nu uitziet is deze extra editie dan vanaf 21 januari verkrijgbaar bij Verheggen Mode, Primera en het Bibliocenter. De prijs is € 10,- per stuk. Leden van Heemkundevereniging Heitse ontvangen deze Bössel gratis. Deze publicatie wordt per gezin éénmaal verstrekt. Als u begin januari 2021 lid wordt van Heemkundevereniging Heitse dan ontvangt u deze extra editie gratis. Een lidmaatschap kost € 25,- per jaar. Opgave voor het lidmaatschap voor 2021 kan via deze website en via info@heemkundeverenigingheitse.nl.

Wij wensen u een fijn kerstfeest en een goed en gezond nieuwjaar.

Opbergmap

Er is ook een opberg/verzamelmap verkrijgbaar om de Bössel en Kroniek in op te bergen. In de opbergmap kunnen maximaal 15 Bössels worden verzameld. De map is uitsluitend verkrijgbaar bij onze penningmeester Hub. Koolen. U kunt de opbergmap bestellen via zijn e-mailadres hubkoolen@gmail.com

De prijs bedraagt € 7,95.

Oudere edities van de Bössel

Klik op de afbeelding om te vergroten, in het nieuwe scherm kun je nogmaals klikken om te vergroten.

Druk Escape om terug te gaan naar het overzicht.

De Bössel nr. 27

De Bössel nr. 26

De Bössel nr. 25

De Bössel nr. 24

De Bössel nr. 23

De Bössel nr. 22

De Bössel nr. 21

Klik hier voor De Bössel nummer 11 tot en met nummer 20.

Klik hier voor De Bössel nummer 1 tot en met nummer 10.